Våra medlemmar är alla aktiva ljudtekniker inom flera olika områden. Möt några här…
Alar Suurna Shortlist | TV4 - Stockholm Ett av brofundamenten bland Sveriges musiktekniker sedan decenier stavas Alar Suurna som idag bl.a. driver Shortlist Studios i Stockholm där han har sin bas, tillsammans med bl.a. Anders Herrlin, Jenny Löfgren, Rebecka & Fiona, Johanna EstHer, m.fl. Spännvidden i CV’t sträcker sig från helgonförklarade TV-Piraterna till Jakob Hellman, plus ett otal andra svenska och utländska artister. Via lite Billboard-1or med Roxette. Gör du mest mix- eller producentuppdrag idag? - Idag är jag halvtidsanställd på Nyhetsbolaget/TV4, där jag jobbar med deras produktioner, plus att jag gör en del OB-jobb åt SVT och andra produktionsbolag, t.ex. Tack För Musiken, Allsång på Skansen, hoppar in ibland på Skavlan, Så Mycket Bättre etc. Utöver det, på min andra halvtid mixar jag musik, en del produktion och efterbearbetning, en del mastering och lite konsultjobb, m.a.o. lite av varje. Du som hållit på så länge, låter det bättre än någonsin idag, eller fanns det en tid då det “peakade”, rent ljudkvalitativt? - Nej, jag tycker inte det är bättre än någonsin, men det är bra idag, bland de som vet vad man håller på med. Det är ju lättare än någonsin idag, nästan så att det är lite orättvist mot oss som var med på den gamla analogtiden. Det är så lätt att “få till” saker nu, något man förr i tiden fick slita häcken av sig för. Idag öppnar man en plugg och är “nästan där”, på nolltid. Viktigaste soundchecklåten? Hmm…knepig fråga, det beror ju på vad för slags soundcheck? Men ”I.G.Y.” med Donald Fagen står sig fortfarande när det gäller HiFi-koll. Behöver jag nåt raspigare och stökigare tar jag gärna fram ”Dimension” med Wolfmother.
Sören von Malmborg Basecamp Studios | Cosmos Mastering - Stockholm Ett par stenkast från Globen i Stockholm sitter Lyckselesonen Sören von Malmborg i klassiska lokaler och är sedan 90-talet delaktig i ett pärlband med produktioner som producent, låtskrivare, mixare eller mastring. Lokalerna togs över från det banbrytande DJ-kollektivet Swemix, med producenter som Stonebridge och Dennis Pop bakom crossfade-reglarna. Idag jobbar Sören mestadels som mixtekniker där han just nu är aktuell med artister som Loreen, Titiyo, Alan Walker, Petra Marklund, Sabina Ddumba, Tove Lo, Elias, Jonathan Johansson, Timbuktu m.fl. Sedan 2002 mastrar han även på Cosmos Mastering som han även driver och är delägare till sedan ett antal år.  Hur startade din egen karriär som producent? - Jag flyttade till Stockholm då mitt dåvarande band fick skivkontrakt med Telegram Records. Men jag gillade egentligen inte att stå på scenen. Studion var min grej. Klas Lunding som drev Telegram brukade hyra in sig Decibelstudion på somrarna - billigt, för att testa nya akter. En av dessa var Ace Of Base som blev startskottet på min karriär, då vi bl.a. gjorde deras första singel och några låtar på albumet, som fortfarande är världens mest sålda debutalbum genom tiderna.  Berätta om någon viktig milstolpe för dig, som passerat studion? - Om mer nyligen, så bandet NONONO i såfall. Hela projektet är gjort här på Basecamp, från inspelning till färdig platta. Jag “kom tillbaka” till musiken igen och bandet fick en av det årets mest spelade låtar. En annan milstolpe är en produktion jag gjorde med en tysk artist, då vi spelade in låt i New York med Pras (Fugees) som producent. Den veckan där i New York fick mig verkligen att tänka om, att vi producenter-låtskrivare-tekniker här i Sverige inte borde ha några “lillebror”-komplex. Vi kan mycket här i Sverige och har bra arbetsmoral. Det var mycket som gick på halvfart där, många assistenter och mycket ångor. Har skiftet till digital streaming någon effekt på bolagens budgetar idag, anser du? - Det känns mycket mer optimistiskt nu än för kanske tio år sedan. Idag “bygger man kataloger” på bolagen igen, vilket man måste om man vill tjäna pengar på streaming.
Juhani Hemmilä Kungliga Musikhögskolan - Stockholm Med rockrötterna i södra Dalarna arbetar idag Juhani som adjunkt/lärare på Institutionen för musik- och medieproduktion på KMH i Stockholm, en treårig konstnärlig kandidatutbildning med fokus på modern musik-, video- och webproduktion. En utbildning som tack vare ett namnbyte för sju år sedan, från “Medieteknik” till “Medieproduktion”, idag har fler kvinnliga studenter än män. Hur var musiklivet i Grängesberg när du började? - Det var rätt mycket som hände där, det spelades överallt. Många av de man spelade med då är fortfarande aktiva idag, t.ex. Peter “Pain” Tägtgren spelade trummor i mitt band. Kommunala musikskolan var fantastisk, sedan blev det folkhögskola. Därefter musikhögskolan (KMH) där jag gick utbildningen för elgitarr, pedagog. Och blev kvar. KMH är på gång att flytta till nya lokaler, berätta. - Det är en enorm satsning, som kommer bli “state of the art” på alla fronter. Huset vi sitter i idag är ju inte byggt för ändamålet, en gammal flickskola från 50-talet. Flytt under 2016. Vad betyder SSES för dig? - Vi försöker hela tiden ha en fot kvar ute i verkligheten, och det är mycket därför som jag en gång gick med i SSES. För att få kontakt med andra producenter & tekniker. Jag frilansar också som tekniker, skriver låtar, spelar gitarr sedan jag var tretton år osv. Eventsen inom SSES är bra, man plockar upp mycket nya saker som jag sedan tar upp i undervisningen. LUFS t.ex., en rolig grej med de nya studenterna i ettan som kommer in idag, de har ingen aning om “brickwall-limiters”. Det är fullt med dynamik kvar i mixarna man får in idag. De gör rätt utan att veta om det. Viktigaste soundchecklåten? - Jag brukar lyssna mycket på…nån Aimee Mann-låt, kanske lite Rammstein. Sting & “Fields of Gold” eller nåt sånt, bara för att man hört det så mycket. Känns lite tråkigt kanske, men det funkar. www.kmh.se/mom
Nanni Johansson Hansa Mixroom - Berlin Musiker från bondgård utanför Laholm som under gymnasietiden upptäckte den tekniska sidan av musiken. Fortsatte detta intresse genom flytta upp till Piteå och läsa 3 år på LTU, Ljudteknisk Kandidat där hon kunde testa olika områden men fastnade till slut för att fortsätta med musik och flyttade ner till Stockholm för att försöka ta sig in i studiobranschen. Via Linn Fijal (Riksmixningsverket) fick hon chansen att både hjälpa till att restaurera deras Neve-mixerbord innan RMV öppnade och senare även praktisera där under sitt sista år i Piteå. Linn kopplade även ihop Nanni med Lennart Östlund (Polar Studios) som hon jagade i månader innan han till slut svarade och sa ja till en fika som resulterade i att hon fick en mentor med gedigen erfarenhet och talang i flera år framöver. Under sina tre år som frilansande tekniker i Stockholm gjorde hon uppdrag som inspelningstekniker i diverse studios, servicetekniker med fokus på äldre mixerbord (Calrec och Neve), mikrofoner och outboard, radiotekniker för två mindre radioprogram med livemusik (Radioskugga och RadioTotalNormal) och ett år som studiomanager och föreläsare i Eastmanstudion (Studiefrämjandet). Den fasta punkten var alltid Polar Studios och förutom inspelningar, mixsessions och service på utrustning, byggde man även Polar 160 kompressorn. Sommaren 2012 for hon till Nashville för att lära mig mer om Neve-mixerbord av Nevelegendaren Fred Hill och spenderade tre månader med att renovera bland annat Frank Zappas gamla 8068. Under 2014 blev hon erbjuden att åka ner till Berlin då Michael Ilbert (Hansa Mixroom) sökte en assistent. Efter en "testrun" åkte hon ner och har sedan dess blandat mixassisterande och service av Ilbert's Neve med egna sessions som inspelningstekniker i främst grannstudion (Hansa Studios) men även i Teldex Studio och Tritonus Tonstudio. Genom åren har hon bl.a. jobbat med Marie Fredriksson, Rea Garvey, Herbert Grönemeyer, Refused, Fibes oh Fibes, Laleh, Adam Lambert, Nike Markelius och Röda Orkestern, Tubbe, Nate Reuss, Boy, Thåström med flera. Viktigaste soundchecklåten? - Det brukar bli någon Queens of The Stone Age-låt som kommer först ut ur högtalarna när jag kommer till en ny studio. Ok, ett äkta 8068-bord eller 88RS-pluggen från UAD? - Haha, definitivt äkta 8068! 88R är för nytt för mig.
Våra medlemmar är alla aktiva ljudtekniker inom flera olika områden. Möt några här…
Alar Suurna Shortlist | TV4 - Stockholm Ett av brofundamenten bland Sveriges musiktekniker sedan decenier stavas Alar Suurna som idag bl.a. driver Shortlist Studios i Stockholm där han har sin bas, tillsammans med bl.a. Anders Herrlin, Jenny Löfgren, Rebecka & Fiona, Johanna EstHer, m.fl. Spännvidden i CV’t sträcker sig från helgonförklarade TV-Piraterna till Jakob Hellman, plus ett otal andra svenska och utländska artister. Via lite Billboard-1or med Roxette. Gör du mest mix- eller producentuppdrag idag? - Idag är jag halvtidsanställd på Nyhetsbolaget/TV4, där jag jobbar med deras produktioner, plus att jag gör en del OB-jobb åt SVT och andra produktionsbolag, t.ex. Tack För Musiken, Allsång på Skansen, hoppar in ibland på Skavlan, Så Mycket Bättre etc. Utöver det, på min andra halvtid mixar jag musik, en del produktion och efterbearbetning, en del mastering och lite konsultjobb, m.a.o. lite av varje. Du som hållit på så länge, låter det bättre än någonsin idag, eller fanns det en tid då det “peakade”, rent ljudkvalitativt? - Nej, jag tycker inte det är bättre än någonsin, men det är bra idag, bland de som vet vad man håller på med. Det är ju lättare än någonsin idag, nästan så att det är lite orättvist mot oss som var med på den gamla analogtiden. Det är så lätt att “få till” saker nu, något man förr i tiden fick slita häcken av sig för. Idag öppnar man en plugg och är “nästan där”, på nolltid. Viktigaste soundchecklåten? Hmm…knepig fråga, det beror ju på vad för slags soundcheck? Men ”I.G.Y.” med Donald Fagen står sig fortfarande när det gäller HiFi-koll. Behöver jag nåt raspigare och stökigare tar jag gärna fram ”Dimension” med Wolfmother.
Sören von Malmborg Basecamp Studios | Cosmos Mastering - Stockholm Ett par stenkast från Globen i Stockholm sitter Lyckselesonen Sören von Malmborg i klassiska lokaler och är sedan 90-talet delaktig i ett pärlband med produktioner som producent, låtskrivare, mixare eller mastring. Lokalerna togs över från det banbrytande DJ-kollektivet Swemix, med producenter som Stonebridge och Dennis Pop bakom crossfade-reglarna. Idag jobbar Sören mestadels som mixtekniker där han just nu är aktuell med artister som Loreen, Titiyo, Alan Walker, Petra Marklund, Sabina Ddumba, Tove Lo, Elias, Jonathan Johansson, Timbuktu m.fl. Sedan 2002 mastrar han även på Cosmos Mastering som han även driver och är delägare till sedan ett antal år.  Hur startade din egen karriär som producent? - Jag flyttade till Stockholm då mitt dåvarande band fick skivkontrakt med Telegram Records. Men jag gillade egentligen inte att stå på scenen. Studion var min grej. Klas Lunding som drev Telegram brukade hyra in sig på Decibelstudion på somrarna - billigt, för att testa nya akter. En av dessa var Ace Of Base som blev startskottet på min karriär, då vi bl.a. gjorde deras första singel och några låtar på albumet, som fortfarande är världens mest sålda debutalbum genom tiderna.  Berätta om någon viktig milstolpe för dig, som passerat studion? - Om mer nyligen, så bandet NONONO i såfall. Hela projektet är gjort här på Basecamp, från inspelning till färdig platta. Jag “kom tillbaka” till musiken igen och bandet fick en av det årets mest spelade låtar. En annan milstolpe är en produktion jag gjorde med en tysk artist, då vi spelade in låt i New York med Pras (Fugees) som producent. Den veckan där i New York fick mig verkligen att tänka om, att vi producenter-låtskrivare-tekniker här i Sverige inte borde ha några “lillebror”-komplex. Vi kan mycket här i Sverige och har bra arbetsmoral. Det var mycket som gick på halvfart där, många assistenter och mycket ångor. Har skiftet till digital streaming någon effekt på bolagens budgetar idag, anser du? - Det känns mycket mer optimistiskt nu än för kanske tio år sedan. Idag “bygger man kataloger” på bolagen igen, vilket man måste om man vill tjäna pengar på streaming.
Juhani Hemmilä Kungliga Musikhögskolan - Stockholm Med rockrötterna i södra Dalarna arbetar idag Juhani som adjunkt/lärare på Institutionen för musik- och medieproduktion på KMH i Stockholm, en treårig konstnärlig kandidatutbildning med fokus på modern musik-, video- och webproduktion. En utbildning som tack vare ett namnbyte för sju år sedan, från “Medieteknik” till “Medieproduktion”, idag har fler kvinnliga studenter än män. Hur var musiklivet i Grängesberg när du började? - Det var rätt mycket som hände där, det spelades överallt. Många av de man spelade med då är fortfarande aktiva idag, t.ex. Peter “Pain” Tägtgren spelade trummor i mitt band. Kommunala musikskolan var fantastisk, sedan blev det folkhögskola. Därefter musikhögskolan (KMH) där jag gick utbildningen för elgitarr, pedagog. Och blev kvar. KMH är på gång att flytta till nya lokaler, berätta. - Det är en enorm satsning, som kommer bli “state of the art” på alla fronter. Huset vi sitter i idag är ju inte byggt för ändamålet, en gammal flickskola från 50-talet. Flytt under 2016. Vad betyder SSES för dig? - Vi försöker hela tiden ha en fot kvar ute i verkligheten, och det är mycket därför som jag en gång gick med i SSES. För att få kontakt med andra producenter & tekniker. Jag frilansar också som tekniker, skriver låtar, spelar gitarr sedan jag var tretton år osv. Eventsen inom SSES är bra, man plockar upp mycket nya saker som jag sedan tar upp i undervisningen. LUFS t.ex., en rolig grej med de nya studenterna i ettan som kommer in idag, de har ingen aning om “brickwall-limiters”. Det är fullt med dynamik kvar i mixarna man får in idag. De gör rätt utan att veta om det. Viktigaste soundchecklåten? - Jag brukar lyssna mycket på…nån Aimee Mann-låt, kanske lite Rammstein. Sting & “Fields of Gold” eller nåt sånt, bara för att man hört det så mycket. Känns lite tråkigt kanske, men det funkar. www.kmh.se/mom
Nanni Johansson Hansa Mixroom - Berlin Musiker från bondgård utanför Laholm som under gymnasietiden upptäckte den tekniska sidan av musiken. Fortsatte detta intresse genom flytta upp till Piteå och läsa 3 år på LTU, Ljudteknisk Kandidat där hon kunde testa olika områden men fastnade till slut för att fortsätta med musik och flyttade ner till Stockholm för att försöka ta sig in i studiobranschen. Via Linn Fijal (Riksmixningsverket) fick hon chansen att både hjälpa till att restaurera deras Neve-mixerbord innan RMV öppnade och senare även praktisera där under sitt sista år i Piteå. Linn kopplade även ihop Nanni med Lennart Östlund (Polar Studios) som hon jagade i månader innan han till slut svarade och sa ja till en fika som resulterade i att hon fick en mentor med gedigen erfarenhet och talang i flera år framöver. Under sina tre år som frilansande tekniker i Stockholm gjorde hon uppdrag som inspelningstekniker i diverse studios, servicetekniker med fokus på äldre mixerbord (Calrec och Neve), mikrofoner och outboard, radiotekniker för två mindre radioprogram med livemusik (Radioskugga och RadioTotalNormal) och ett år som studiomanager och föreläsare i Eastmanstudion (Studiefrämjandet). Den fasta punkten var alltid Polar Studios och förutom inspelningar, mixsessions och service på utrustning, byggde man även Polar 160 kompressorn. Sommaren 2012 for hon till Nashville för att lära mig mer om Neve-mixerbord av Nevelegendaren Fred Hill och spenderade tre månader med att renovera bland annat Frank Zappas gamla 8068. Under 2014 blev hon erbjuden att åka ner till Berlin då Michael Ilbert (Hansa Mixroom) sökte en assistent. Efter en "testrun" åkte hon ner och har sedan dess blandat mixassisterande och service av Ilbert's Neve med egna sessions som inspelningstekniker i främst grannstudion (Hansa Studios) men även i Teldex Studio och Tritonus Tonstudio. Genom åren har hon bl.a. jobbat med Marie Fredriksson, Rea Garvey, Herbert Grönemeyer, Refused, Fibes oh Fibes, Laleh, Adam Lambert, Nike Markelius och Röda Orkestern, Tubbe, Nate Reuss, Boy, Thåström med flera. Viktigaste soundchecklåten? - Det brukar bli någon Queens of The Stone Age-låt som kommer först ut ur högtalarna när jag kommer till en ny studio. Ok, ett äkta 8068-bord eller 88RS-pluggen från UAD? - Haha, definitivt äkta 8068! 88R är för nytt för mig.
©2017 SSES
©2017 SSES